FAQ
Wybór szkoły dla dziecka to jedna z najważniejszych decyzji, przed którymi stają rodzice. Jesteśmy innowacyjną szkołą demokratyczną, które zdobywają coraz większą popularność. Jedną z nich jest szkoła Kastalia, oferująca unikalne podejście do nauczania oparte na zasadach demokracji i samodzielności uczniów.
Szkoła Kastalia wyróżnia się elastycznym programem nauczania dostosowanym do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie mają wpływ na organizację zajęć i mogą wybierać przedmioty oraz formy nauki, co sprzyja rozwijaniu pasji i zainteresowań.
Jak odbywa się podejmowanie decyzji w szkole?
Podejmowanie decyzji w Szkole Demokratycznej opiera się na zasadach demokracji i partycypacji całej społeczności szkolnej. Każdy członek społeczności ma równy głos i może wpływać na decyzje dotyczące różnych aspektów życia szkoły, od ustalania reguł po zarządzanie zasobami. Ten system ma na celu rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólnotę.
Jaką rolę odgrywa społeczność w procesie uczenia się w Szkole Demokratycznej?
Społeczność szkolna w Szkole Demokratycznej jest postrzegana jako kluczowe środowisko uczenia się. Składa się z osób w różnym wieku, co sprzyja nieformalnym interakcjom, wymianie wiedzy i umiejętności między starszymi i młodszymi uczniami. Teoria "usytuowanego uczenia się" znajduje odzwierciedlenie w możliwościach uczestniczenia we "wspólnotach praktyk", gdzie uczniowie uczą się od siebie nawzajem poprzez współpracę, zabawę i rozmowy. Zróżnicowanie wiekowe tworzy środowisko podobne do społeczeństwa, w którym uczniowie uczą się współżyć, respektować różnice i rozwiązywać konflikty.
W jaki sposób Szkoła Demokratyczna podchodzi do formalnej i nieformalnej nauki?
Szkoła Demokratyczna uznaje i ceni zarówno formalną, jak i nieformalną naukę. Choć nie narzuca uczniom konkretnych programów nauczania ani nie prowadzi tradycyjnych lekcji, stwarza warunki do formalnej nauki, jeśli uczniowie wyrażą takie zainteresowanie. Jednakże, duży nacisk kładziony jest na nieformalną naukę, która odbywa się poprzez swobodną eksplorację, zabawę, interakcje społeczne, czytanie, eksperymentowanie i podążanie za własną ciekawością. Szkoła wychodzi z założenia, że wiele kluczowych umiejętności i wiedzy jest nabywanych w sposób naturalny i nieformalny, bez konieczności formalnego nauczania. Częścią formalnej nauki są zajęcia i plan, który wspólnie tworzymy.
Jakie jest podejście Szkoły Demokratycznej do roli dorosłych (mentorów) w procesie edukacyjnym?
W Szkole Demokratycznej rola dorosłych jest inna niż w tradycyjnych szkołach. Personel nie pełni roli dyrektywnej, nie narzuca programu nauczania ani nie ocenia postępów uczniów. Zamiast tego, dorośli są postrzegani jako wspierające zasoby i przewodnicy, którzy są dostępni, gdy uczniowie potrzebują pomocy, informacji lub wsparcia. Ich zadaniem jest tworzenie bezpiecznego i stymulującego środowiska, w którym uczniowie mogą swobodnie eksplorować swoje zainteresowania i uczyć się we własnym tempie. Personel jest również odpowiedzialny za funkcjonowanie szkoły i egzekwowanie wspólnie ustalonych zasad.
Jak spełnia się w takim razie obowiązek edukacji?
Tak jak większość tego typu miejsc, Kastalia funkcjonuje w ramach art. 37 ustawy o Prawie Oświatowym, określającym obowiązek nauki poza szkołą, czyli tzw edukację domową. We współpracy ze szkołą formalną organizujemy egzaminy klasyfikacyjne.
Czy realizujecie podstawę programową?
Tak, w sposób wnoszenia i udostępniania możliwości, materiałów, zasobów. Na etapie wczesnoszkolnym poprzez bycie w społeczności przechodzenie przez umiejętności i wiedzę z Podstawy odbywa się w pełni naturalnie, we właściwym tempie dla dziecka. Od czwartej klasy, kiedy pojawiają się egzaminy przedmiotowe sprawdzamy i pomagamy dzieciom w spotkaniu się z jej zagadnieniami.
Janusz Korczak - protoplasta ruchu szkół demokratycznych
Nasz budynek znajduje się w sąsiedztwie, które ma swoje znaczenie historyczne i edukacyjne. Po drugiej stronie ulicy znajdował się ośrodek Janusza Korczaka, niezwykle istotna instytucja, która stała się symbolem nowatorskiego podejścia do edukacji. Janusz Korczak, znany jako pionier pedagogiki, był orędownikiem praw dziecka i zwolennikiem demokratycznych zasad w wychowaniu.
Ośrodek, który działał pod jego patronatem, zainspirował wiele pokoleń nauczycieli oraz rodziców do poszukiwania nowych metod nauczania, w których uczniowie mieli możliwość aktywnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym. Korczakowskie idee, takie jak szacunek dla indywidualności dziecka i jego praw, stały się fundamentem ruchu szkół demokratycznych, które promują wolność, odpowiedzialność i współpracę.
Dzięki bliskości tego ośrodka, mamy nie tylko możliwość korzystania z jego dziedzictwa, ale również inspirowania się jego wartościami w naszej codziennej pracy. Wspólna przestrzeń staje się miejscem, gdzie spotykają się idee, a także gdzie możemy wspólnie tworzyć środowisko sprzyjające rozwojowi młodych ludzi w duchu współpracy i wzajemnego szacunku. To niezwykle cenne, że możemy być częścią tej tradycji, kontynuując misję Janusza Korczaka w nowoczesnym kontekście edukacyjnym.