Podstawy edukacji demokratycznej
Podstawą edukacji demokratycznej są prawa uczniów, które EUDEC definiuje w następujący sposób (na podstawie Rezolucji 13. Międzynarodowej Konferencji Edukacji Demokratycznej (IDEC), Berlin, Niemcy, 2005):
W każdej instytucji edukacyjnej uczniowie mają prawo:
-
samodzielnie podejmować decyzje dotyczące nauki oraz wszystkich innych aspektów codziennego życia. W szczególności mogą indywidualnie decydować, co robić, kiedy, gdzie, jak i z kim, pod warunkiem, że ich decyzje nie ograniczają wolności innych do robienia tego samego.
-
mieć równy udział w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania ich organizacji – w szczególności szkół – oraz ustalania, jakie zasady i ewentualne sankcje są potrzebne.
Edukacja demokratyczna jest definiowana przez tę organizację jako edukacja prowadzona zgodnie z powyższą Rezolucją.
Edukacja demokratyczna
Edukacja demokratyczna to edukacja, która w najlepszy sposób odpowiada na potrzeby ucznia, społeczności i społeczeństwa. Osiąga to poprzez rozwijanie refleksyjnych osób, które potrafią współpracować, rozwiązywać problemy i są kreatywnymi, elastycznymi myślicielami. Właśnie takich ludzi potrzebuje dzisiejszy świat, pełen politycznych zawirowań i pojawiających się nowych technologii.
Edukacja demokratyczna może dotyczyć osób w każdym wieku, w każdym środowisku edukacyjnym. Jednak duży nacisk kładzie się na szkoły demokratyczne i dzieci, ponieważ to tam odbywa się znaczna część formalnej edukacji w naszych społeczeństwach. Szkoły te to społeczności, w których w pełni realizowany jest artykuł 12 Konwencji ONZ o prawach dziecka, który mówi, że dzieci mają prawo wyrażać swoje zdanie w sprawach, które ich dotyczą.
Te społeczności uczące się, kimkolwiek są i gdziekolwiek się znajdują, są zawsze unikalne. Każda z nich zajmuje swoje miejsce w szerokim spektrum różnorodności praktyk edukacji demokratycznej.