Posted on

Na prośbę redaktor Barbary Woźnicy, udzieliliśmy wypowiedzi dla portalu i gazety Naszemiasto.pl Warszawa. Artykuł dostępny jest pod linkiem.

A poniżej pełne odpowiedzi, na pytania Pani Redaktor.

Odpowiedzi w tej części udziela Andrzej Wysocki.

Kastalia to autorki projekt. Czym będzie wasza szkoła?

Jest to autorski projekt opierający się na doświadczeniu istniejących już szkół w nurcie montessori, edukacji demokratycznej, edukacji leśnej oraz waldorfskiej. Istnieje wiele dobrych praktyk zarówno w nich jak i w najróżniejszych miejscach (także systemowych). Szukając odpowiedzi jak może wyglądać dobra, służąca życiu szkoła badaliśmy te praktyki aby dotrzeć do istoty zagadnienia. Jaki element sprawia, że dzieci chętnie rozwijają się i zdobywają służącą im wiedzę? Co jest ogniwem łączącym najlepszych pedagogów w historii? Miejsca gdzie dobro i wzrastanie dzieci realizowało się w naturalny i niezaburzony sposób.

Dziś możemy powiedzieć, że nie jest to metoda, patent, sposób. Te rzeczy są fakultatywne, różne w rozmaitych nurtach. Elementem tym jest więź. Więź między dorosłym a dzieckiem tworzy relację opartą na wsparciu, miłości, otwartości na próby i błędy. Tam gdzie istnieje więź jest wolność brania i dawania. Dziecko wchodząc do jakiegoś miejsca od najmłodszych lat zadaje to niewyrażone słowami pytanie – „Co tu się robi?” „Czy tu się je widelcem/pałeczkami/rękami, czy tu się szanuje innych, czy przemoc to rozwiązanie, czy warto kochać” kiedy istnieje więź oparta na szacunku, dzieci chcą dowiadywać się od dorosłych jacy oni są, co robią, dlaczego robią. Potem samo wybierze, natura dziecka jest nieujarzmiona.

Skąd pomysł na szkołę leśną w Wawrze?

W związku z tym, że nasze dzieci dorastają, uznaliśmy, że czas na szkołę dla nich lokalną. Nie wyobrażamy sobie rozłączenia z ciągłymi wyprawami do lasu, ciągłym kontaktem z Wawerską przyrodą, stąd lokalizacja którą planujemy jest dla nas oczywista i osobista.

Jak będzie wyglądać edukacja w szkole? (jakie klasy, jaki autorski program, grupy wiekowe itp.)

W Kastali planujemy dwie grupy wiekowe – wczesnoszkolną oraz grupę starszą do ósmej klasy. W ramach tych grup uczyć się będą dzieci w różnym wieku. W ciągu dnia będą dwa (czasami trzy) bloki zajęciowe. Nie praktykujemy podziału na przedmioty, im bardziej multidyscuplinarna jest aktywność tym lepiej, im bliższa życiu, tym bardziej jest preferowana. Realizujemy podstawę programową, (opieramy się na zasadach edukacji domowej, więc formalną jej ewaluacją są egzaminy), jest ona pewnym punktem wyjścia i zrozumienia podczas programu proponowanego przez nauczycieli. Dużą częścią jest podążanie za zainteresowaniami dzieci i ciągła personalizacja.

Szkoła rośne razem z dziećmi i tym jakimi są osobami. Żadna szkoła alternatywna nie jest więc do siebie podobna. Dlatego też działamy w grupach nie większych niż 10 osób. Poza zajęciami istnieje duża przestrzeń czasu i wolności na zabawę, realizację własnym projektów itd. Dzieci na miarę swoich możliwości partycypują w społeczności, porządkują swoją przestrzeń, wnoszą pomysły. Formą wnoszenia spraw społecznych i rozwiązywania są Kręgi – zgromadzenia społeczności gdzie dzielimy się tym co dla nas ważne i sięgamy do zbiorowej mądrości w szukaniu rozwiązań trudnych spraw. Dorośli wnoszą pomoc, wsparcie oraz to co dla nas ważne – naukę przez doświadczenie, eksperyment, myślenie naukowe a jednocześnie wrażliwość na przyrodę i sztukę. Równie ważna jest dla nas możliwość spontanicznej zabawy, błoto, chodzenie po kałużach, zbieranie szyszek i kamieni, budowanie bazy… Wiecie Państwo, wszystko co dla dzieci jest ważne, a co coraz częściej jest od nich odsuwane z ryzyka zabrudzenia ubrań. Zapewniamy, że przekłada się to na rozwój sensoryczno-motoryczny.

Odpowiedzi udziela Zuza Kuczbajska

Do kogo kierujecie ofertę? 

Sami jesteśmy rodzicami, którzy nie wyobrażają sobie zamknięcia naszych dzieci w budynkach systemowych szkół i na syntetycznych placach zabaw. Osoby, które interesują się naszą szkołą kierują się podobnymi motywacjami. Chcą zaoferować swoim dzieciom kontakt z przyrodą, naukę poprzez obserwację i doświadczenie, pragną, aby ich dzieci spotykały ludzi z pasją i się nimi inspirowały. Nie zależy im na dopasowaniu się do sztywnego systemu edukacji, która w procesie nauczania może dobrze wykształcić pracownika korporacji. Chcemy, aby wokół szkoły zgromadzili się ludzie wolni duchem, którzy rozumieją ideę wolnej edukacji.

Jak wygląda rekrutacja? 

Obecnie działamy głównie w social mediach oraz drogą poczty pantoflowej. Zainteresowanie naszym pomysłem jest spore. W najbliższym czasie zorganizujemy spotkanie informacyjne dla rodziców. Rekrutacja nie wygląda jak w typowej szkole publicznej i prywatnej. Zależy nam na rekrutacji całych rodzin, nie tylko dzieci. Aby Kastalia była miejscem, w które zaangażują się również rodzice. Wspólnie stworzymy miejsce przyjazne i odpowiadające naszym potrzebom. Oczywiście mamy przewidziany jakiś schemat rekrutacji, opisany na stronie Rekrutacja. Nie ominiemy pewnych formalności, negocjacji itp. Ale chcemy, żeby to był jeden z elementów, gdzie wzajemne poznanie siebie i dopasowanie stoi jednak na pierwszym miejscu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *